Pustelnik św. Antoni
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Oddział dla dorosłych
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Pustelnik św. Antoni
(-)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Kijowska Elżbieta (1950- )
(190)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(179)
Kiss Jacek
(178)
Chorąży Wojciech (1973- )
(171)
Jachowicz Stanisław
(159)
Utta Mirosław
(156)
Lech Justyna
(138)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Popczyński Marcin (1974- )
(125)
Czechowicz Józef
(119)
Mazurkiewicz Robert (1954- )
(118)
Puchalska Katarzyna
(109)
Roberts Nora (1950- )
(108)
Liebert Jerzy
(105)
Furczyk Bożena (1970- )
(102)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Rayzacher Maciej (1940- )
(97)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sekuła Elżbieta
(79)
Baudelaire Charles
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Filipowicz Leszek (1967- )
(73)
Marciniakówna Anna
(73)
Kornhauser Julian
(72)
Spirydowicz Ewa
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Zawada Jacek (1982- )
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Pedersen Bente (1961- )
(69)
Darnowska Agata
(65)
Derengowska Joanna
(65)
Lange Antoni
(65)
Zielińska Dorota (1984- )
(64)
Głowińska Anita
(63)
Nowik Krzysztof
(63)
Fabianowska Małgorzata
(62)
Mazan Maciejka
(62)
Mróz Remigiusz (1987- )
(62)
Lien Merete (1952- )
(60)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Pasewicz Edward
(59)
Steel Danielle (1947- )
(59)
Keff Bożena
(58)
Stefańska Paulina
(57)
Szklarz Maciej
(57)
Pijanowski Henryk
(56)
Januszewska Aleksandra
(55)
Mazurkiewicz Robert
(55)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Zielińska Dorota
(54)
Grabiński Stefan
(53)
Lunde Sigrid
(53)
Lunde Sigrid. Akuszerka
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Widmark Martin (1961- )
(52)
Wilczyńska Karolina (1973- )
(52)
Zarawska Patrycja
(52)
Michalak Katarzyna (1969- )
(51)
Siemianowski Roch (1950- )
(51)
Strzałkowska Małgorzata (1955- )
(51)
Zimnicka Iwona (1963- )
(51)
Bocianiak Marek (1958- )
(50)
Ludwiczak Bolesław
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Cabot Meg (1967- )
(49)
Mirandola Franciszek
(49)
Żmuda Olga (1991-)
(49)
Hanna Gąssowska
(48)
Ostrowska Bronisława
(48)
Stanecka Zofia
(48)
Walden Kaja (1990- )
(48)
Rok wydania
1980 - 1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Antoni Pustelnik (św. ; ca 251-356)
(1)
Patrologia
(1)
Gatunek
Biografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Religia i duchowość
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Indeks.
Atanazy napisał Żywot, wedle własnego oświadczenia, dla mnichów żyjących poza Egiptem: epi ksenes, prawdopodobnie dla jakiejś grupy ascetów w Galii, gdzie przebywał w Trewirze w latach 335–337, lub w Italii, w której schronił się w okresie 340–346. Choć pismo ma konkretnego adresata, musiało od razu być tworzone z myślą o licznych anonimo­wych czytelnikach ówczesnego świata. Powstało w okresie między rokiem 356 a 362, gdy Atanazy, ścigany przez wła­dze przychylne arianom, ukrywał się w klasztorach i pustel­niach Egiptu. Próby uściślenia datowania nie dały uchwytnych rezultatów. Uczciwie mówiąc, nie ma to większego znaczenia ani dla specjalistów ani dla niefachowego czytelnika. Atanazy twierdzi we wstępie do Żywotu, że przebywał w oto­czeniu Antoniego przez czas długi, nie wiemy jednak, co tu oznacza przymiotnik długi. Ostrożniej byłoby nie przyjmować go dosłownie. Informacji dostarczył mu także pewien mnich usługujący świętemu w jego ostat­nich latach. Badacze dzisiejsi są przekonani, że możemy zidentyfikować owego mnicha, a jest to zabieg istotny dla ustalenia, czy można mieć do jego wiedzy zaufanie, czy nie. Otóż był nim zapewne Serapion, biskup z Thmuis, o którym wiemy, że spędził czas jakiś (nie wiemy, ile) u boku Antoniego jako jego uczeń. Antoni spotykał się z nim co najmniej kilkakrotnie, kiedy umierał przekazał mu w testamencie jeden ze swoich płaszczy. Trochę nas dziwi, że Atanazy nie wspomniał jego imienia, ale nietrudno zauważyć, że Atanazy w ogóle bardzo skąpo dawał imiona postaciom Żywotu, nie chciał odwracać uwagi czytelnika od głównego bohatera. Serapion był z Atanazym zaprzyjaźniony, na pewno miał okazję przekazać mu sporo wiadomości o Antonim, na pewno wiele o nim wiedział. Czy Atanazy był w stanie rozmawiać z Anto­nim bezpośrednio, bez pomocy tłumaczy? Możemy się tego spodziewać, choć nie jest to wcale oczywiste. Atanazy pocho­dził z kulturalnej rodziny greckiej, żyjącej w Ale­ksandrii. Mógł się nauczyć koptyjskiego w czasach dzieciństwa od służ­by, mógł to zrobić w latach swych wędrówek po Egipcie. Mógł, ale nie musiał. Wprawdzie wśród badaczy znalazł się uczony (L. Th. Lefort), który twierdził, że Atanazy wręcz pi­sał po koptyjsku, ale jego argumenty były tak słabe, że nie­trudno było je zbić. Znajomość języka koptyjskiego była dla niego istotna nie tylko dlatego, że rozmowa przez tłuma­czy ogranicza zasadniczo możliwość rozumienia partnera; pa­miętajmy, że bracia obsługujący Antoniego, a więc i ten ano­nimowy informator, również greki nie znali.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Oddział dla dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej